Ets a » Weblog MadTeam.net » Arxiu de Resenyes » Excursionisme » Pic De Baiau Des Del Pla De Boet
Excursionisme | Pirineu - Pallars - Pica d´Estats
Pic de Baiau des del Pla de Boet
Tipus d'Entrada: RESENYA | 1 visites

Desnivel: 1000m. Dificultad: F Horario: 3:00 - 3:30 h.

0.00 h. Pla de Boet, 1.870 m. Extens pla d'alta muntanya situat en un lloc d'extremada bellesa on el riu Noguera de Vallferrera baixa fent giragonses. Zona idònia per a l'acampada. Al mig del pla hi ha la cabana de Boet apta per a pernoctar-hi. Hi ha el projecte de realitzar en aquest indret, un càmping amb tots els serveis.
El pla de Boet és situat a 12 km de la població d'Àreu (hotel, queviures, telèfon, font) comunicat per una deficitària pista forestal, només apta per vehicles tot terreny i també pels altres que s'atreveixin. Servei de taxi tot terreny des d'Alins, que us pot deixar al mateix pla de Boet i així evitar mals tràngols. També podeu pujar a peu des d'Àreu (3 h 15 min) però això us faria allargar l'it. una jornada més. La parada més propera de cotxe de línia és a Llavorsí, a 29 km del Pla de Boet.
El refugi de Vallferrera 1.940 m, amb una capacitat de 35 places, i guardat en temporada, és situat a 20 min del pont de la Molinassa, a frec del Pla de Boet (veure it. 27).
Cal recórrer el pla en direcció a la cascada que baixa del Pla d'Arcalís. Pugeu pel bosc de la dr. del Pla de Boet, tot deixant la pista forestal enrera. El corriol és força transitat i és senyalitzat amb les marques blanques i vermelles del GR 11.

0.25 h. Pla d'Arcalís, 2.000 m. Extens pla al fons de la vall. Pugeu vorejant l'Agulla del Clot de l'Olla fins arribar a un altre pla que es troba un cop s'ha donat la volta a l'agulla abans esmentada.

0.50 h. Coma de l'Orri. Travesseu el pla. Pugeu per una petita canal plena de vegetació. Més amunt passeu per successives terrasses esglaonades seguint les traces del bell camí. Més tard passeu a frec de l'Estany petit d'Escorbes.

1.30 h. Estany Gran d'Escorbes, 2.370 m. Es tancat per una aresta rocosa. La pujada és suau però constant per un camí ben marcat. Teniu una bona visió dels pics de Lavans i de la pica Roja. Al fons a dalt d'un promontori podeu veure ja el refugi de Baiau. Queda més tard a l'esq. l'Estany inferior de Baiau molt per sota vostre al fons de la vall.

2.00 h. Estany Mitjà de Baiau, 2.460 m. Indret d'extraordinària bellesa en ple circ de Baiau, enmig dels pics de Baiau, Roca Entravessada, Medacorba, etc. Creueu el riu a gual i per un corriol amb pujada sobtada us portarà al turonet on es troba emplaçat el refugi de Baiau.

2.05 h. Refugi de Baiau "Josep M. Monfort", 2.517 m. Punt de pas de la ruta pirinenca GR 11. Per aquest motiu, és molt freqüentat a l'estiu. Refugi lliure, d'estructura metàl·lica amb aïllament, té 9 places en condicions normals en lliteres (ens consta que a l'estiu del 1998 van "dormir-hi" 32 persones), mantes, lloc per a cuinar, taula, tamborets, material de salvament i emissora d'emergència. Situat en un lloc privilegiat, domina tot el circ de Baiau, des del Medacorba al pic de Sanfonts, amb el seu bell estany als seus peus. Porta el nom de Josep M. Monfort, que morí en accident de muntanya a la serra de Cadí, el gener de 1979.
Per prosseguir cap al pic de Baiau heu de baixar a l'estany pel camí ample de darrera el refugi i vorejar-lo per la seva dr. entre el tarteram. Deixeu a l'esq. el camí que puja als Estanys Forcats i al pic de Medacorba, fins arribar a la petita canal que baixa de la Portella de Baiau. Pujareu seguint aquest barranc per arribar a una petita olla on s'ajunten les tarteres que baixen de la Roca Entravessada i el Pic de Baiau.
Pujada molt dreta pel tarteram desfet. Aneu amb molt de cura i intenteu trobar els millors passos i els senyals del GR 11 fins a la portella de Baiau. Les persones sense experiència hauran d'extremar les precaucions.

3.00 h. Portella de Baiau, 2.750 m. Situat entre l'Agulla de Baiau (dr.) i el pic de Baiau (esq.). Frontera amb la veïna Andorra. Davant vostre i força alt encara veieu el pic de Comapedrosa que amb els seus 2.946 m. és el cim més alt d'Andorra. Podeu aproximar-vos si voleu, però en aquest cas i per fer més curta la nostra fita, anireu al pic de Baiau. Abandoneu els senyals del GR 11 que baixen a l'esplèndid refugi de Comapedrosa, a 2.260 m (guardat en temporada estival, té tots els serveis) i pugeu per la fàcil aresta cap al N cap al pròxim pic de Baiau.

3.15 h. Pic de Baiau, 2.866 m. Important nus d'arestes. Al N la carena continua cap al pic de Roca Entravessada i Medacorba; al SE una carena l'uneix amb el pic de Comapedrosa i al S cap el pic de Sanfonts. Vista panoràmica molt interessant vers la vall occitana de Solcén, el Comapedrosa, davant vostre, la Roca Entravessada, l'Agulla de Baiau, l'estany superior de Baiau, amb el refugi a dalt del promontori, i fins i tot podreu distingir la pica d'Estats i el pic de Sotllo.