Ets a » Weblog MadTeam.net » Arxiu de Resenyes » Excursionisme » Pic De Peguera 2983m. It. Circular Del Parc Nacional D´aigüestortes
Excursionisme | Pirineu - Aigüestortes
Pic de Peguera 2983m. IT. CIRCULAR DEL PARC NACIONAL D´AIGÜESTORTES
Tipus d'Entrada: RESENYA | 1 visites

Prat Pierró - Ref. J. M. Blanc -pic de Peguera - Ref. Mallafrè - Prat Pierró Magnífic it. circular, que us permetrà visitar els indrets més interessants del vessant S del parc nacional d´Aigüestortes i estany de Sant Maurici. Donada la seva duresa extrema, és recomanable realitzar-lo en tres etapes, fent nit als refugis guardats de Josep M. Blanc i Ernest Mallafrè. A part de visitar els dos refugis, guardats en temporada mencionats abans i nombrosos estanys, com el Tort de Peguera, l´estany Negre, l´estany de Monestero i el famós estany de Sant Maurici, entre algun que altre de menys importància, també podeu arribar-vos fins al prominent pic de Peguera, formós cim d´esvelt aspecte, que només fareu si el temps ho permet i si teniu amplia experiència en alta muntanya. Tot plegat, un bon circuit, que us permetrà, conèixer nombrosos indrets del parc nacional, encara força desconeguts, si disposeu de tres dies per recórrer aquestes muntanyes. Donada la durada de l´it, la intuïció en el seguiment del camí i els desnivells a superar, cal estar habituat a l´alta muntanya.

Direcció cap al Peguera

Grimpada final

Cim del Peguera

Fons de la Vall de Monestero

PRIMER DIA
0.00 h. Prat Pierró, 1.645 m.
Aparcament terminal per als vehicles que volen entrar al parc nacional d´Aigüestortes i estany de Sant Maurici provinents de la població d´Espot (272 hab.) situada a 4 km. Centre d´informació del parc. A l´estiu sovint és ple. Si sou uns quants, podeu accedir als refugis de Josep M. Blanc, Ernest Mallafrè, i estany de Sant Maurici amb un taxi-jeep des d´Espot, i estalviar-vos unes hores de camí. No és aquest l´objectiu d´aquest it.
Sortiu de l´aparcament, pujant uns metres per la carretera asfaltada que porta fins a l´estany de Sant Maurici, d´accés restringit als vehicles privats.
0.05 h. Cruïlla. Deixeu la pista asfaltada a Sant Maurici, i gireu a l´esq. per una pista forestal amb pujada suau però constant, enmig d´un magnífic bosc de pi negre barrejat amb algun que altre avet.
0.55 h. Edificacions en ruïnes, 1.885 m. Cambra de càrrega dels salts de Sant Maurici i Lladres. S´uneix al vostre camí una pista procedent d´Espot. Deixeu un camí a l´esq. que va a la central elèctrica de Lladres al costat d´una enorme bassa a l´esq. 1.885 m
El camí continua fent alguna giragonsa enmig del bosc.
1.30 h. Miranda en un estrep de la muntanya, 2.075 m. Vista extensa de la vall del riu Peguera. La pista fa una petita baixada, amb alguna giragonsa, que us portarà fins a un túnel de curtes dimensions. La pista, a partir d´ara, pràcticament no tindrà pujada.
2.00 h. Presa de l´estany de Lladres, 2.030 m.  La pista puja primer suaument, i més amunt tornaran a venir unes quantes giragonses.
Amb envistes dels pics de Peguera i Monestero, veieu el refugi de Josep M. Blanc, enmig de l´esplèndid Estany Tort de Peguera. Deixeu la pista, i agafeu un petit sender a la dr.
2.50 h. Refugi Josep M. Blanc, 2.330 m. Situat a la dr. de l´estany Tort de Peguera, en una petita península rocosa d´aquest, en una raconada meravellosa d´extraordinària combinació d´aigua i muntanya. Els pics de Peguera i Monestero, separats pel coll homònim, tanquen la vall com a magnífic teló de fons. Possiblement és el refugi situat en el lloc més bonic de tot el parc nacional. És obligat fer fotografies.
Guardat en temporada estival, és propietat de Centre Excursionista de Catalunya. El refugi porta el nom del president del centre, en el període 1935-1940, en honor seu, per la seva entusiasta col·laboració. Té 36 places, en lliteres i matalassos, servei de menjars i begudes, calefacció i emissora d´emergència. Cal tenir present que, actualment, no té sanitaris, ni aigua potable. Si voleu seguir l´it. tal com l´hem previst, aquí passareu la primera nit.

SEGON DIA
0.00 h.
2n dia. Per a prosseguir cap al pic de Peguera, heu de tornar a la pista d´accés al refugi i seguir-la fins al seu acabament.
0.15 h. Estany Negre de Peguera, 2.355 m. Estany arraconat al capdamunt de la seva coma, entre el pic de Montanyó, el pic de Mainera i el serrat que el separa del riu de Peguera. Passeu la curiosa presa i ascendiu cap aquest últim serrat, a la dr. O, per una pujada dura, seguint les fites existents. Un cop a dalt baixeu suaument cap a la vall del riu Peguera.
0.45 h. Cota 2.380 m. Us trobeu enmig dels estanys de la Coveta dr. i de la Llastra esq. Passeu el riu a gual. Aquí enllaceu amb un altre camí procedent de la presa de l´estany Tort de Peguera, i que revolta tot l´estany per la seva esq.
Com a idea general, heu de saber que tindreu sempre el riu a la vostra esq. o sigui que estareu a la riba esq. d´aquest.
1.25 h. Deixeu a baix, a l´esq. l´estany Gran de Peguera, a 2.580 m i tots els seus petits estanys de l´alta coma de Peguera. Enfileu directament cap el marcat coll de Monestero, situat entre els Pics de Peguera, esq, i el de Monestero, dr. Travesseu una zona granítica de grans blocs. Seguiu les fites. La pujada al coll no presenta cap problema.
2.00 h. Coll de Monestero, 2.710 m. Dona accés a la vall de Monestero. Amplia vista sobre tota la conca lacustre de Peguera. Nombrosos camins, força difícils, pugen fins al pic de Peguera. Si voleu anar-hi, us recomanem el que considerem més "fàcil", tot i que comporta força experiència en alta muntanya. Heu d´anar cap a l´esq. SO seguint la carena, ampla en un principi, amb alguna giragonsa enmig de l´herba. Després d´un petit promontori, gireu a l´esq. fins al centre d´una muralla, que està ratllada per una canal, amb neu a la seva base, fins ben entrat l´estiu.
Ascendiu per aquesta canal, molt costeruda, i agafeu una petita aresta que la voreja per la dr. en una zona de grans blocs inestables. S´arriba a una petita bretxa de la cresta, abans del cim. Pugeu directament cap el cim, seguint els grans blocs de granit, de gran seguretat i bones preses. Podeu utilitzar per tota aquesta zona una petita corda, sobretot per al descens.
2.45 h. Pic de Peguera, 2.983 m. Petit cim força aeri, que li dóna més sensació d´alta muntanya, format només per un parell de pedres gegantines. El granit que forma el cim és de bona qualitat, la qual cosa no treu que aneu amb compte. Fruireu d´un panorama fantàstic en dia clar. Veieu àmpliament, totes les comes lacustres de Monestero, Peguera i Cabdella així com nombrosos pics del parc nacional, com el Monestero, Gran Tuc de Colomèrs, Besiberri, etc.
Torneu al Coll de Monestero. Baixeu cap a la vall de Monestero, enmig d´una gran tartera de pedres de considerables dimensions. Aneu amb compte amb la baixada. Seguiu totes les fites existents. En cas de pèrdua del camí, el millor serà tirar sempre cap a l´esq.
4.15 h. Fons de la vall de Monestero, 2.200 m. Seguiu el camí principal, que deixa a la vostre dr. l´estany de Baix de Monestero. Veieu a la dr. les estribacions SO de la mítica muntanya dels Encantats, accessible per la Valleta Seca. Aquest és un it. de nivell 3 a l´estiu i prohibit a l´hivern, si hom no es vol jugar la vida.
5.15 h. Després d´una presa d´aigua, baixeu per un camí ample, deixant a l´esq. el camí del barranc de Subenuix i el Portarró d´Espot.
5.25 h. Refugi Ernest Mallafrè, 1.950 m. Situat a prop de la presa de l´estany de Sant Maurici, als peus dels Encantats. Guardat en temporada. Serveis: té una capacitat de 24 places, servei de menjars i begudes, llum elèctrica, lliteres, flassades, emissora i telèfon. Accessible per pista forestal apta per a taxis-jeep des d´Espot. Aquí acaba la segona etapa.

TERCER DIA
0.00 h.
Abans de continuar fins al Prat Pierró, fareu una petita marrada per anar a veure, l´estany de Sant Maurici, ben a prop d´aquí, i que dóna nom al parc.
Baixeu per la pista ampla d´accés al refugi, pel mig del bosc passeu el pont de l´Olla, i quan trobeu una bifurcació, gireu a l´esq. per un camí de forta pujada fins a l´estany
0.15 h. Estany de Sant Maurici, 1.900 m. De gran anomenada, és el lloc predilecte pels turistes que pugen des d´Espot en taxi-jeep. A l´estiu hi ha gent arreu. Des del punt de vista excursionista, un lloc on arriba el cotxe i que està ple de gent, treu molta de la gràcia de l´esperit muntanyenc. No obstant, la silueta esbelta dels Encantats, darrera de l´estany ha tingut sempre admiradors de tota mena.
Baixeu pel camí d´anada, fins a la cruïlla, on deixeu el camí del ref. Mallafrè, a la dr. Més tard passareu per la font i l´ermita de Sant Maurici. El camí travessa alguna que altra vegada la carretera asfaltada que porta a l´estany, i que per sort actualment no es pot utilitzar sinó és amb un taxi-jeep des d´Espot.
1.15 h. Prat Pierró, 1.645 m. Aparcament final dels cotxes provinents d´Espot. Fi d´aquest interessant it. circular. Com haureu observat, la bellesa de l´estany de Sant Maurici queda minvada després de tot el rosari d´estanys, envoltats d´una bellesa salvatge, que heu visitat en els dos primers dies.