Ets a » Weblog MadTeam.net » Arxiu de Resenyes » Excursionisme » Núria - Toès, Pel Coll De Noucreus I La Vall De Carançà
Excursionisme | Pirineu - Vall de Nuria
NÚRIA - TOÈS, pel coll de Noucreus i la vall de Carançà
Tipus d'Entrada: RESENYA | 4 Comentaris | 1 visites

Podríem qualificar el present it. com el més espectacular i variat que es pot fer al Pirineu Oriental. En escassos llocs podeu trobar tanta varietat de paisatges: l´herbosa coma de Noucreus al vessant de Núria; el feréstec circ de Carançà, amb els seus bells estanys; l´ampla vall del Ras de Carançà amb el seu confortable refugi; la vall emboscada de la part baixa del riu i com a punt culminant de l´it. l´estreta gorja per on el riu de Carançà cerca l´únic pas possible cap a la vall de la Tet. És en aquesta part final de l´it. on aquest prossegueix per un camí artificial ple de ponts i passarel·les metàl·liques ancorades a la roca, que passen literalment per sobre del riu de Carançà, creant passos plens d´emoció i bellesa enlloc més vistos. L´it. tot i que el fareu en dues jornades, és d´una duresa considerable. A l´hivern, donada la gran quantitat de neu que cau al vessant N dels pics de la Vaca i de la Fossa del Gegant, cal portar l´equip adequat i l´entrenament adient. També hem de mencionar els ponts de la part baixa del riu de Carançà, on cal passar-los amb precaució i extremar la vigilància en les persones propenses al vertigen. En resum, és un it. destinat als excursionistes bregats a l´alta muntanya.

Pont de l'Escuder, 2.130 m.

Refugi del Ras de Carançà

Una de les pasarel·les

0. 00 h. Santuari de Núria, 1.960 m. Vegeu ressenya d´aquest santuari a l´it. 22. Sortiu de l´estació del FC cremallera en direcció al final de les vies i passeu per darrera la casa del control de l´estació d´esquí. Trobeu les marques del GR 11 i l´indicador (camí del Bosc, Noufonts, Noucreus, Eina). Deixeu a l´esq. el camí que puja per la vall d´Eina i pugeu amunt seguint la coma de Noucreus, pel costat inferior de la tanca paraneus d´una pista d´esquí. Aviat entreu al bosc per un corriol entre nerets i pi negre. Més tard sortiu a una pista.

0.15 h. Pista. Seguiu aquesta pista amb una paret al marge, pujant per la coma de Noucreus.

0.25 h. Revolt de la pista, 2.090 m. La deixeu a la dr. i continueu per un camí que puja suaument.

0.30 h. Font d´en Llorenç, 2.100 m. A l´esq. del camí sota una gran pedra.

0.40 h. Pont de l´Escuder, 2.130 m. Passarel·la de fusta que permet passar el torrent de Noucreus, que baixa rodolant entre les roques. Pugeu una petita ondulació del terreny i deixeu a l´esq. els senyals del GR 11 que pugen al coll de Noucreus per la coma de Noufonts. Pugeu per la dr. fortament entre algun aixaragall. El riu el teniu força avall vostre.

1.30 h. Font d´en Guillem, 2.425 m. Font al costat del camí, poc visible. El camí ara passa molt a prop del torrent. Més tard el camí farà alguna llaçada entre l´herbei i el pedruscall.

1.55 h. Peu de la tartera de la coma de Noucreus, 2.585 m. El camí puja cap a la dr. fent continuades giragonses. Quan arribeu a la carena, passeu per davant d´una curiosa bretxa tallada a la roca. Al coll de Noucreus, força proper hi arribeu planejant.

2.20 h. Coll de Noucreus, 2.796 m. Pas marcat a la carena. Hi ha deu (no nou) creus clavades a la roca, en record de deu romeus que moriren a causa del torb. Continueu per la carena, ara pel vessant N, fins al proper Puig de la Fossa del Gegant, visible per una creu.

2.25 h. Puig de la Fossa del Gegant, 2.808 m. Des del coll de Noucreus es veu com una petita elevació sense aparença de cim. En canvi cau verticalment sobre el vessant de la Coma de Vaca. Bona vista panoràmica especialment sobre el Puigmal i el santuari de Núria, al fons de la vall, la Torre d´Eina, el Puig de Bastiments i la capçalera de la Coma de Vaca. Seguiu la carena per la dr. fins al proper Coll de Carançà.

2.35 h. Coll de Carançà, 2.725 m. Coll suau a la carena. Cruïlla de camins, a Carançà, al pic de l´Infern i al refugi d´Ulldeter. Des d´aquí podeu baixar per la tartera, buscant  els millors passos vers a l´estany de Carançà directament, o bé podeu anar a trobar l´Estany Blau, situat a 2.583 m sota els vessants esquerpats del pic de la Vaca. Aquesta zona dificultosa de seguir a causa de la manca de fites, pot ser problemàtica especialment a l´hivern.
Després de la baixada sobtada, arribeu a la riera de Carançà. Continueu avall passant a banda i banda del riu en cas de necessitat, fins arribar a l´Estany Gran de Carançà.
Abans d´arribar-hi trobeu a l´esq. dues petites barraques en condicions molt precàries, bastides sota uns blocs de pedra al peu d´una tartera. Pràcticament no poden oferir cap servei a l´excursionista.

4.15 h. Estany Gran de Carançà, 2.265 m. El més gran del sector. S´han acabat els vessants feréstecs dels pics de l´alta vall de Carançà. Si gireu la vostra vista vers el circ de Carançà, podreu contemplar la gran visió de pics, tarteres i més propers els boscos de pi negre amb algun que altre neret i nabiu. Més avall passeu per dos basses a l´esq. del camí, anomenades l´Estany Blau. El camí continua avall entre prats i a prop del riu buscant el millor pas per la vall, amb algun que altre aiguamoll. El camí cobert d´herbassars contrasta fortament amb les tarteres i boscos de pi negre que l´envolten.

4.45 h. Planell de la Bassa, 2.115 m. Prat extens, amb un pluviòmetre a la dr. del camí.
Ara sempre per la riba esq. del riu, baixeu amb alguna que altra llaçada per la roca fins arribar al bosc aclarit amb matolls de bàlec i ginebrons. La vall sembla cada cop que es vagi obrint més fins arribar als voltants del refugi del Ras de Carançà. Arribeu als prats, al costat del riu, que us indiquen que ja esteu a prop del refugi.

5.50 h. Refugi del Ras de Carançà, 1.831 m. Fi de la primera jornada. Situat enmig de la vall de Carançà, ben a prop del riu, en un esplèndid marc d´alta muntanya. Emplaçat força lluny de les poblacions de la zona, és un lloc d´extremada solitud. A part del vostre it., que va a la població de Toès, es pot arribar al refugi des de Prats de Balaguer per un camí ample però molt dolent passant pel Coll Mitjà en unes 5 h i des de la població de Mentet, passant pel refugi dels Alemanys en unes 4 h 30 min. El refugi, guardat el juliol i l´agost, és propietat de l´Ajuntament de Fontpedrosa. És obert tot l´any en règim lliure. Conservat en bon estat, és parada obligada pels muntanyencs que fan la travessa Núria-Toès, o els que segueixen la ruta pirinenca francesa GR 10. Té una capacitat de 30 places, disposa de lliteres i flassades, llar de foc, taula i bancs i aigua a prop, al riu.
Continueu avall, per on la vall comença a tancar-se. Travesseu uns petits rierols i uns bosquets de pi negre. El camí és força allunyat del riu.
El camí baixa molt fortament per un terreny molt sorrenc entre bedolls.

6.25 h. Cruïlla de camins, 1.710 m. El camí de l´esq. va al refugi lliure de Donapà, flanquejant per sobre de la vall de Carançà. Continueu avall. Més tard travesseu una petita tartera, arranjat amb un bon marge de pedra que sosté el talús i continua baixant la vall.

7.00 h. Cruïlla. A l´esq. un petit corriol porta en cent metres a la Balma de la Balmera, 1.445 m. Situada sota d´una gran roca arrodonida, pot servir d´aixopluc per uns 6 excursionistes en cas de necessitat. Torneu al camí principal i seguiu la vall per un magnífic bosc de ribera.

7.30 h. Primera palanca, 1.265 m. La vall definitivament s´ha tancat per totes bandes. El riu continua avall per l´únic pas possible, per les Gorges de Carançà. Com el camí no té lloc per continuar, s´ha improvisat una sèrie de palanques i ponts penjants que transcorren per sobre el riu fent un trajecte molt emocionat i amb perill evident. El camí, només apta per una persona, d´uns dos pams d´amplada, passarà a banda i banda de la vall quan ho cregui convenient per continuar avançant. L´estat de les passeres és generalment bo i les entitats de la zona les conserven força bé.
L´horari per travessar-les variarà, segons l´estat dels ponts, de la nostra facilitat per seguir-los o si us creueu amb altres excursionistes hi heu de tornar enrera, etc.
8.20 h. Petita resclosa al riu de Carançà, 930 m. Petita presa per a la captació d´aigua del salt de la central elèctrica de Toès. A partir d´ara, el camí obert artificialment a la roca, baixa l´engorjat amb el riu cada cop més lluny. El camí no gaire ample -1 m- ressegueix el cingle per l´interior del qual passa el canal de la central elèctrica. Aquest trajecte és també molt emocionant i variat.

8.50 h. Cruïlla de camins, 1.000 m. Fi del trajecte aeri artificial. El camí a l´esq. va a la cambra d´aigües de la central elèctrica de Toès. Preneu el de la dr. que baixa per una esplèndida roureda amb alguna giragonsa fins arribar al llit del riu.

9.05 h. Pont sobre el riu Carançà, 915 m. Passat el pont deixeu un camí a la dr. que puja per aquesta riba en direcció a la part dels ponts penjants.
El camí ara és molt ample i transitat per la proximitat de la població de Toès, a trossos arranjat amb ciment. És la part final de les Gorges de Carançà.

9.20 h. Aparcament, 850 m. Amb una capacitat de poques places, és situat a sota del pont del tren groc que va des de la Tor de Querol a Vilafranca del Conflent. Fi d´aquest it. tan espectacular i variat.

9.30 h. Toès (dit Thuès-entre-valls, en francès), 818 m. Petita població situada al costat de la ctra. N-116. Té una població de 40 hab. Pràcticament no ofereix cap servei al viatger. Tan sols podem trobar un bar a prop de l´aparcament de les gorges i una cabina de telèfon al costat de la ctra. N-116 i el pont de la Tet. Pel que fa a les comunicacions, té servei de cotxe de línia de la línia La Tor de Querol-Vilafranca del Conflent. La mateixa línia, però en ferrocarril, la fa el tren groc, popular tren turístic que us pot portar a la Tor de Querol i empalmar amb el tren de Barcelona. Seria una manera, encara més interessant i atractiva, de poder acabar aquest it. Cal consultar els horaris abans de fer l´it. ja que varien, segons l´època de l´any.

Josep Mauri

4 Comentaris
Enviat per Aleix Jorba I Buera el Saturday 26 de April de 2008

“Cada any fem aquesta travessa, però a l'inrevés, amb l'alumnat de sisè de primària de l'escola Lanaspa-Giralt de Terrassa. Aquesta travessa forma part del viatge de final de curs, en el que a més hi ha tres etapès amb vaixell de vela i dos dies d'estada a Cotlliure. Tot plegat significa tota una aventura pels alumnes de 12 anys. Per cert, tots aguanten d'allò més bé la travessa que fem en dues etapes:
* Toés- Refugi de Carançà el primer dia
* Refugi de Carançà Núria, la segona etapa.

L'alumnat de l'escola organitza el viatge conjunatment amb el professorat, de manera que els cal conèixer bé tot el que significa organitzar-lo: reserves de transports, restaurants, refugis... A més, també cal que tinguin una bona informació dels llocs per on passaran. ës per això que agrairia, si fos possible, que puguessin posar-se en contacte amb persones ben informades i preparades que els puguessin informar adequadament de la travessa, les seves dificultats...Ens aniria molt bé per completar el viatge i gaudir de la major i millor informació.
Gràcies.”
Enviat per Ivan Coufal el Sunday 5 de July de 2009

“Quiero hacer la traersia Nuria - Thues, via el Refugi del Ras de Carançà con mi hijo de 11 años. Hace 2 años subimos Puigmal y hace 4 el Canigo. Creeis que es viable? Otra cosa, como puedo poner me en contacto co el Refugio para rservar una plaza?”
Enviat per Mingo el Wednesday 8 de July de 2009

“Com el company Ivan, el proper dilluns voldriem fer una travessa per la zona. La proposta seria deixar el cotxe a Err, per pujar el Puigmal i anar a dormir a Nuria. L'endemà, sortir de Nuria i anar fins a Thoes, per agafar el tren groc fins a Err i tornar. Anem amb motxilla lleugera, sense ni tans sols sac per evitar pes. Si algu ho ha fet, creieu que és viable, o potser un xic massa agoserat? Agrairem opinions. Salut!”
Enviat per Rapaz el Wednesday 8 de July de 2009

“Mingo es viable això que dius, però cansat, perque de nuria a toes ja hi ha una ona estona i despres el tren....., i deurieu mirar be el tema del tren. Fa unes setmanes vam estar a la vall de carançà, i no vam vore pasar ni un sol tren, i hi havien moltes obres. Assegurat que esta en funcionament.Salut”