Ets a » Weblog MadTeam.net » Arxiu de Resenyes » Excursionisme » Pic De Coma Pedrosa (2.942 M)
Excursionisme | Pirineu - Andorra
Pic de Coma Pedrosa (2.942 m)
Tipus d'Entrada: RESENYA | 1 visites

Ascensió al cim més alt del Principat d´Andorra.

Pont sobre el riu de Coma Pedrosa. La foto està feta ja quan tornavem.

El camí comença planejant.

Des de les Canyorques veiem l'altiplà i el refugi al fons

Un cop a la cresta hem de superar uns avantcims abans d'arribar al cim.

En el últim coll trobem una paravent. Des d'aquí podrem baixar directament.

Coma Pedrosa vist des del port de Baiau. Al fons veiem en verd els diferents posibles descensos. En vermell el camñi per pujar al Baiau des de Malshiverns.

Collada del forat dels Malshiverns.

Pic de Baiau flanquejat pel port de Malshiverns i el port de Baiau. A l'esquerra el pic de Comapedrosa. En vermell l'itinerari per unir els dos cims i en verd els descensos.

Pic de Comapedrosa vist des del cim del Baiau.

Port de Baiau

Novamente el Comapedrosa des de el Baiau, amb la carena (dreta) per on ve el camí

Estany de les truites, Refugi y Pic de Comapedrosa al Fons desde la portella de comallemplà

Aproximació:
Sortim d'Arinsal per la carretera 410, que porta a les pistes d'esquí. Travessem un tunel i ja podem deixar el cotxe prop dels edificis que hi han. Prop tenim la pista amb les marques de pintura blanca i vermella ens indiquen que ens trobem al GR11.

Ascens
0:00 .- Aparcament 1540m: Començem a pujar per la pista  que tenim a mà dreta, senyalitzada amb pintura blanca i vermella (GR11 ) i també groga (marca que ens portará fins al cim), que s'endinsa en la vall. Al inici el pendent és força pronunciat, per tant hem de dosificar forçes. Més amunt el pendent ja es fa menys acusat,un cop hem superat el grau Roig

0:20 .- Desviament a 1700m: Trovem un cartell indicador, deixem la pista que continua cap el Pla del Estany i agafem un camí ben marcat (fites, cercles vermells, pintura blanca i vermella) que surt cap a l'esquerra força planer (img 1) , que va a travessar el riu del Pla de l'Estany per un pont, al costat veiem l'antiga pasarel-la de troncs ja pràcticament desfeta. Poc després en trobem una altra per creuar el riu de Coma Pedrosa (img 1). A partir d'aquí, el camí puja en llaçades amb un pendent bastant dur fins que sortim del bosc. Després passem altre cop aquest riu. que baixa de l'estany de les Truites. Pasem un altipla i afrontem l'última pujada forta per arribar al collet de Coma Pedrosa. El camí tota l'estona està molt marcat i fresat.

1:35 .- Collet de Coma Pedrosa 2226m: Tenim el refugi a 5' (2260) No ens cal arribar-hi, ni tampoc a l'estany de les Truites. Travessem en direcció W l'altiplá de Coma Pedrosa (img 3), A la dreta veiem una cabana de pastors que pot fer de refugi lliure en cas de necesitat. Més endevantel pendent es torna a fer més fort per arribar fins a les Canyorques. Tenim davant els vessants del pic de Sanfons i de la carena que l'uneix al coll del mateix nom. Anem  sempre pel marge dret del riu (S).

2:05 .- Les Canyorques 2500m: A partir d'aquí el camí es desvia clarament al NE, seguim les marques grogues.  El camí presenta una forta pujada en llaçades per terreny herbat, fins al primer estany.

2:30 .- Bases de l'estany Negre 2600m: Voregem aquest petit gorg per la dreta i continuem endinsem per un pas estret, generalment ple de neu fins ben entrat el juliol, seguint les marques ja que ara el camí va per un pedregall una mica desfet. Nno cal arribar a l'Estany Negre, segim les marqeus grogues del camí que s'enlaira cap a la dreta i va a cercar la carena que es desprén en sentit SW de cim. D'aquesta manera ens estalviem el pas per l'esmicoladissa tartera del vessant occidental (practica per al descens) o la volta innecessária fins al collet del Forat dels Malshiverns. Deixem, el GR11 a l'esquerra i ens guanyem alçada fina a un primer collet entre un avantcim destacat (2.7 16 m) i el Coma Pedrosa. Pujada forta pero curta. A 2.700 m. arribem al collet amb un sensacional panorama de la vall d'Arinsal. Seguim aquesta carena esquistosa, sense cap complicació, seguint sempre les marques ja que a estones el camí no està fresat. Abans d'arribar al cim hem de baixar a dos collets més amb els seus corresponents avantcims, que es fan una mica pesats (fimg 4), des del segon avantcim podem davallar a l'estany Negre, pel tarter, en 15 min, molt útilil per al descens. En aquest coll trobem un petit paravent (fimg 5). D'aquí en cinc minuts estem al cim.

3:30 .- Pic de Coma Pedrosa. 2942: Gros pedró amb un pal metàl·lic, visible des de lluny. Magnífica vista de les montanyes circumdants, la Pica d'Estats, Carlit i fins hi tot la Maladeta.

Des del cim podem fer diferents opcions:

a)Descens rápid:

Baixem pel mateix camí fins arribar al avantcim (5') i per la tartera desfeta biaxem molt ràpida i fàcilment fins a l'entrada d'aigües de l'estany negre on enllacem amb el GR11.

3:50 .- Entrada d'Aigües Estany Negre 2630m: Seguim el GR11 vorejant el llac per la nostre esquerra fins arribar a les bases de l'Estany Negre, on enllaçem amb el camí de pujada.(fig.12)

4:45 .- Collet Coma Pedrosa 2226m

5:55 .- Aparcament 1540m

b)Descens pel Port o collada del Forat dels Malshiverns:

Des del cim del Coma Pedrosa, baixem per la cresta en direcció NW a través de grans blocs esquistosos sensa cap mena de dificultat. Hi ha traces de camí que es poden seguir molt be. De seguida som a la collada del Forat dels Malshiverns 3:45 .- Port de Malshiverns 2830m: des d'aquí podríem baixar per una tartera al mateix forat dels Malshiverns i al pla de l'Estany, al fons de la vall d'Arinsal i arribar també al cotxe encara que és un itinerari dur, pero tancariem un bonic circuit. Des d'aquí podem baixar directament cap a l'Estany Negre i enllaçar amb l'itinerari anterior.

4:00 .- Entrada d'Aigües Estany Negre 2630m: Seguim el GR11 vorejant ell llac per la nostre esquerra fins arribar a les bases de l'Estany Negre, on enllaçem amb el camí de pujada.

4:55 .- Collet Coma Pedrosa 2226m

6:05 .- Aparcament 1540m

Un altre alternativa d'aquest itinerari es anar planejant pel llom del Baiau fins anar a cercar el GR11 en el port de Baiau, des d'on podrem apreciar la bonica vista dels llacs de Baiau i el refugi de J.M.Monfort. Si optem per aixó hem d'afegir 10 minuts:  3:55-Por de Baiau 2756, 4:10-Entrada d'Aigües Estany Negre, 5:05-Collet Coma Pedrosa, 6:15-Aparcament.